عملكرد سيستم تهويه مطبوع در خودرو

۱۰ بازديد

به گزارش جوان آنلاين با توجه به مطالعات انجام شده سيستم تهويه مطبوع در خودرو براي خنك و راحت نگه داشتن شما در شرايط گرم و مرطوب طراحي شده است، برخي از اجزاي اساسي تهويه مطبوع خودرو شامل مبرد، كمپرسور، كندانسور، خشك كن گيرنده، شير انبساط يا لوله روزنه، اواپراتور، خطوط، باتري و بسياري از اجزاي مشابه HVAC مورد استفاده در سيستم گرمايشي است.

عملكرد سيستم تهويه مطبوع در خودرو

سيستم گرمايشي در وسيله نقليه شما به گونه­اي طراحي شده است كه در هنگام سرد بودن دماي هوا، شما را گرم، راحت و ايمن نگه دارد، برخي از اجزاي اساسي سيستم گرمايشي خودرو شما شامل هسته بخاري، موتور و فن دمنده، شيلنگ­هاي بخاري، شير كنترل بخاري، صفحه كنترلHVAC بخاري، تهويه روي صفحه داشبورد شما و هواي كابين است.

وظايف سيستم تهويه مطبوع خودرو

سيستم خنك كننده موتور در خودرو ارتباط مستقيمي با عملكرد سيستم گرمايشي دارد، موتور احتراق داخلي هنگام كار به دليل اصطكاك و احتراق، گرما توليد مي­كند؛ مقدار زيادي از اين گرما از طريق سيستم اگزوز دفع مي­شود، اما گرماي باقي­مانده اتلاف مي­شود؛ اين سيستم هنگامي تنظيم مي­شود كه مخلوطي از آب و ضد يخ كه به عنوان مايع خنك كننده نيز شناخته مي­شود، از طريق بلوك موتور و رادياتور جريان پيدا كند.

پمپ آب اين گردش را ايجاد مي­كند؛ اين فرآيند رادياتور را قادر مي­سازد تا گرماي موتور را به اتمسفر بدهد و در نتيجه موتور را خنك كند، در عين حال مقداري از اين گرما در كابين خودرو تقسيم مي­شود تا گرما را براي سرنشينان فراهم كند، مايع خنك كننده گرم از طريق شيلنگ­هاي بخاري به داخل كابين هدايت مي­شود و سپس وارد هسته بخاري مي­شود كه نسخه كوچكتر رادياتور است.

هسته بخاري در سيستم تهويه مطبوع خودرو

يك هسته بخاري در داشبورد خودرو واقع شده است و شامل لوله­ هاي آلومينيومي يا برنجي با پره­هايي است كه براي افزايش سطح كاربري استفاده مي­شود، هسته بخاري ورودي و خروجي داشته و مايع خنك كننده داغ كه از هسته بخاري عبور مي­كند كه قبل از بازگشت به مدار خنك كننده موتور گرما مي­دهد.

فن دمنده براي سيستم تهويه خودرو هوا را از طريق هسته بخاري وادار مي­كند تا گرما را از مايع خنك كننده به هواي كابين منتقل كند، گرما از طريق منافذ در نقاط مختلف از جمله منطقه تخته كف، منطقه فاصله مركزي و شيشه جلو به داخل خودرو هدايت مي­شود، برخي از وسايل نقليه بزرگتر داراي يك هسته بخاري دوم در عقب خودرو هستند تا راحتي سرنشينان عقب را فراهم كند.

وظايف سيستم تهويه مطبوع خودرو

پس از گرم شدن موتور دماي مايع خنك كننده توسط ترموستات تنظيم مي­شود. سپس درجه حرارت هواي دريچه بخاري با استفاده از يك شير محدود كننده ميزان خنك كننده داغي كه از هسته بخاري عبور مي­كند، كنترل مي­شود.

روش ديگر مسدود كردن هسته بخاري با يك قسمت جهت دهنده درب يا هدايت تمام هواي ورودي اطراف هسته بخاري به طور كامل است؛ درب­ها معمولاً با استفاده از كابل يا محرك­هاي الكترونيكي كار مي­كنند و در برخي از وسايل نقليه از تركيب اين سيستم­ها استفاده ميشود.

خنك سازي اتومبيل چطور اتفاق مي­افتد؟

گاز مبرد وارد كمپرسور تهويه مطبوع خودرو مي­شود و با فشار بالاتر فشرده مي­شود، در نتيجه درجه حرارت بيشتري ايجاد مي­شود و گاز مبرد گرم و فشرده اكنون در دما و فشاري است كه مي­توان آن را متراكم كرد و از طريق كندانسور هدايت كرد؛ اين سيستم معمولاً در جلوي رادياتور خودرو نصب مي­شود و همچنين در اينجا مبرد با عبور هوا از طريق سيم پيچ­هاي كندانسور خنك مي­شود و به صورت مايع تغليظ مي­شود.

مبرد مايع متراكم و تحت فشار از طريق يك دريچه انبساط حرارتي هدايت مي­شود و در آن­جا تحت فشار ناگهاني كاهش مي­يابد، اين كاهش فشار منجر به تبخير فلش مبرد مايع مي­شود كه دماي آن را كاهش مي­دهد؛ سپس مخلوط مايع و گاز مبرد سرد از طريق سيم پيچ اواپراتور درون داشبورد در نزديكي هسته بخاري هدايت مي­شود، فن دمنده هوا را از طريق اواپراتور حركت مي­دهد.

اين فرايند باعث مي­شود كه قسمت مايع باقي­مانده مخلوط مبرد سرد تبخير شده و به گاز تبديل شود كه در نهايت باعث كاهش بيشتر دما مي­شود، اين هواي خنك به داخل كابين خودرو منتقل مي­شود و براي تكميل چرخه تبريد، گاز مبرد دوباره به داخل كمپرسور هدايت مي­شود، جايي كه روند كار از ابتدا شروع مي­شود.

كنترل سيستم تهويه مطبوع در خودرو

برخي از وسايل نقليه داراي يك دكمه چرخشي ساده و اهرمي بر روي داشبورد هستند كه به راننده امكان كنترل مستقيم دما و موقعيت جريان هوا را مي­دهد، سيستم­هاي پيشرفته­ تر از الكترونيك و كنترل­هاي صفحه لمسي يا ديجيتال استفاده مي­كنند؛ اما برخي وسايل نقليه داراي مناطق دوگانه آب و هوايي هستند كه به راننده و مسافر اين امكان را مي­دهند تا از كنترل­هاي جداگانه براي ايجاد راحتي بيشتر استفاده كنند.